Tanja som var först – efter Binge – ägnade sin första tid åt att sätta sig in i saker och ting. Bl.a. letade hon efter bestämmelser. Som flygledare är man beroende av sådana. Jag tror faktiskt det är rätt få yrken där man studerar och diskuterar regelverk så mycket som hos flygledare.
Det visade sig inte vara så lätt. Det var oklart var de fanns. Vissa fanns i olika utgåvor och ingen kunde svara på vilken som var gällande. Till slut visade det sig att bästa källan till kunskap om gällande regelverk inte var arbetsplatsen eller huvudkontoret utan en konsultfirma. Där fanns det mesta och dessutom i ”mjuk form”.
Något intranät eller liknande finns inte här. Vår lösning blev en gemensam ”Dropbox” (googla om du inte hittat detta fina hjälpmedel ännu!) där vi samlar alla dokument – gamla som nyproducerade. Just nu omfattar vårt arkiv drygt 2300 filer i 345 mappar på totalt 1,15 GB.
Sammanhållande för gruppens arbete med regelverket är Peter och Fredrik. Tillsammans försöker de skapa en ny struktur för befintliga och nya bestämmelser. Behovet av förbättringar kan synas näst intill oändligt. Vi försöker så långt det är möjligt att hålla oss till de grundläggande ICAO-dokumenten. Jag tror ingen av oss tidigare bläddrat så mycket i Annex och Doc som vi gjort här.
Ett annat område som fallit på Fredriks och Peters lott är procedurer. Det hade lagts en stor beställning – innan vi kom hit – på ett företag som ritar kartor för in- och utflygningsprocedurer. När leveranserna av dessa började trilla in bad chefen oss att titta på dem. Ja, vem skulle annars gjort det? Det visade sig bli ett hästarbete. Vi har granskat och diskuterat och tittat på procedurer på flygplatser runt hela världen för att skaffa oss en god grund för de många kritiska synpunkter vi har. Det ska bli riktigt spännande att se hur det kommer att bli i slutändan.
Pingback: På svenska om jobbet | Namibia