Utbildningsplanen

När vi kom ner hade vi nog alla vår egen E2KE-utbildning i hyfsat färskt minne och tänkte väl åstadkomma något liknande här. En av de saker vi ganska snart upptäckte var dock att E2KE och Eurocat-X inte är så lika som vi skulle önskat.

När jag kom fanns det en dator som hade CBT och jag hann faktiskt som ende svensk köra igenom alla lektioner innan den datorn lade av. Här kan man lägga hundratals miljoner på ett nytt radarsystem men att få loss pengar till en ny dator visade sig omöjligt. Att enbart ”CBT-dongeln” kostat 18 000 Euro spelade ingen roll. Alltså – glöm CBT som en del av utbildningen.

Redan min första vecka här hade vi besök av en erfaren flygledare från Sydafrika. Han visade sig vara en otroligt teknikintresserad Eurocat-X-expert. Av honom fick vi dels en genomgång på X:en, dels ett färdigt tvåveckors utbildningspaket med powerpoints, worksheets och annat. Guld värt!

Greg visar oss några av Eurocat-X funktioner

På plats fanns även en Eurocat simulator som visserligen saknade ett uppdaterat datset men som med vissa insatser faktiskt gick att få att fungera. I de centrala Namibiska bestämmelserna fann vi att en radarvalidering skulle ta minst 50 timmar varav högst hälften i simulator. Vi hoppades få stöd för 100 % i simulator men behöll de 50 timmarna. Så två veckors systemutbildning och 50 timmar i simulatorn – utbildningsplan klar. Bara att börja jobba!

Kan ni se i spegelbilden? Producerar jag en utbildningsplan eller är jag på facebook?

Den utbildning vi fick kopiera från Sydafrika var gjord för deras tio år gamla Eurocat-X men den gick att anpassa till vår version. Worksheets fick också anpassas så enda egentliga problemet var att vi saknade de simulatorövningar som hörde till. Ett antal timmar av principen ”learning by doing wrong” gav till slut 18 simulatorövningar som kunde användas till 21 lektioner med worksheets. Vi skulle börja denna tvåveckors Eurocat-X systemutbildning den 25 juli enligt vår plan och med tio dagars marginal hade vi ett färdigt utbildningsmaterial, testat och klart. Det hade krävts en del helgarbete men vi var rätt nöjda!

De tio dagarna kunde dessutom användas till att börja på nästa del. Femtio timmars simulatorspel skulle skapas med målet att dels utbilda, dels låta oss verifiera att alla flygledare nått en tillräcklig nivå för att jobba med radar/WAM och Eurocat vid vår planerade driftsättning i november.

Jag har jobbat med övningsproduktion tidigare men inte med Eurocat-simulatorn. Den är inte särskilt lättjobbad och handboken är tjock och krånglig men man lär sig så småningom. Mycket knappande är det. Som tur är tycker kollegorna ännu att det är roligt att testköra!

Share Button
This entry was posted in Allt / everything, På jobbet, På svenska. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *